Google+ Biblioteka Pedagogiczna w Głogowie


SPRAWOZDANIE
 Z KONFERENCJI OTWARCIA DLA BIBLIOTEKARZY BIBLIOTEK SZKOLNYCH POWIATU GŁOGOWSKIEGO

zorganizowanej  w dniu 21 października 2009 roku w PCPPPiDN w Głogowie przez konsultanta  d/s bibliotekoznawstwa i informacji naukowej Irenę Kubiak


Cele  konferencji:
  • zapoznanie bibliotekarzy bibliotek szkolnych z ofertą doskonalenia na rok 2009/2010
  • przedstawienie nowego projektu reformy programowej MEN
  • zapoznanie bibliotekarzy szkolnych z ich zadaniami w realizacji nowej podstawy programowej
  • internetowe projekty edukacyjne w ramach e-Twinningu – udział w nich bibliotekarzy szkolnych


Przebieg konferencji:

            W konferencji uczestniczyło 30 bibliotekarzy bibliotek szkolnych powiatu głogowskiego. Jest to stała  grupa bibliotekarzy uczestniczących w sposób ciągły w szkoleniach, warsztatach, kursach organizowanych dla nich przez konsultanta d/s bibliotek. Wyraźnie daje się dostrzec brak w niej bibliotekarzy bibliotek szkół podstawowych. Należałoby się przyjrzeć jaka jest tego przyczyna.
 W pierwszej cześci spotkania prowadząca Irena Kubiak, przedstawiła zebranym bibliotekarzom ofertę doskonalenia opracowaną dla nich na rok 2009/2010. Jest w niej kilka konferencji, form warsztatowych oraz kurs doskonalący. Wszystkie szczegóły zwiazane z organizacją poszczególnych form, znajdują się na stronie internetowej ośrodka doskonalenia (www.pcpppidn.eu ). Prowadząca poinformowała zebranych, że istnieje możliwość zorganizowania wycieczki do Wrocławia. Celem byłoby zwiedzenie Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu, która zmieniła siedzibę i z pewnością warta jest obejrzenia  oraz odwiedziny w Mediatece wrocłwskiej. Szczegóły wycieczki zostaną przekazane bibliotekarzom po dopracowaniu programu.
W dalszej części spotkania Irena Kubiak przedstawiła zebranym prezentację multimedialną zawierającą  projekt reformy programowej  kształcenia ogólnego  opracowany przez MEN. Szczególną uwagę zwrócono w nim na potrzebę zmian programowych,   istotę zmian : spójność programową  oraz omówiono, w jaki sposób będzie realizowana  nowa podstawa programowa.
Prowadząca uzmysłowiła zebranym, że w pierwotnej wersji projektu reformy programowej nie było nawet wzmianki o zadaniach dla bibliotek szkolnych. Dopiero potem, głównie za sprawą Danuty Brzezińskiej (zastępcy prezesa Rady Głównej TNBSP). Zaproszona  do grona ekspertów,   przekonała ich o konieczności uzupełnienia zapisów. Niestety zlikwidowano międzyprzedmiotowe ścieżki edukacyjne i tym samym nie ma także ścieżki edukacja czytelnicza i medialna. Jej treści w niewielkim wymiarze i mocno rozczłonkowane zostały poupychane dość przypadkowo w różnych przedmiotach. Bibliotekarze muszą sami odszukać w nowej podstawie programowej zadania  do realizacji tym bardziej, że w  projekcie nie przewidziano oddzielnych lekcji bibliotecznych dla dzieci młodszych.  W gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej w podstawie programowej języka polskiego poświęcono oddzielne paragrafy : Samokształcenie i docieranie do informacji . Treści tam zawarte zakładają systematyczną współpracę polonisty z bibliotekarzem.
Aby pomóc bibliotekarzom pracować w zmienionych warunkach konsultant,  przy współpracy bibliotekarzy Biblioteki Pedagogicznej w Głogowie-  mgr Agnieszki Skryckiej oraz mgr Barbary Sękowskiej przygotował i przedstawił zebranym  prezentację multimedialną : Zadania bibliotekarzy w realizacji nowej reformy programowej (w/g Bogumiły Staniów). Zebrano tutaj szereg propozycji kreowania wizerunku biblioteki oraz bibliotekarza w środowisku szkolnym. Propozycje wydają się  bardzo pożyteczne do bezpośredniej pracy z uczniem i należy przypuszczać, że zostaną wykorzystane przez nauczycieli. Na zakończenie zajęć rozdano bibliotekarzom materiały dotyczące omawianych zagadnień.
            Do udziału w ostatniej części konferencji konsultant zaprosił Panią mgr Ewę Kurzak  dyrektorkę  Publicznego Przedszkola nr 5 w Głogowie, która  zdobyła pierwsze miejsce w europejskim konkursie eTwinning w kategorii zasoby cyfrowe dla dzieci w wieku 5 - 12 lat, za projekt „Zabawa i nauka” (Playing and Learning) realizowany wspólnie z hiszpańskim partnerem Escuela Infantil Gloria Fuertes; Gijón, Hiszpania. Pani Ewa Kurzak zaprezentowała zebranym możliwości i korzyści z przystąpienia poszczególnych szkół do programu  eTwinning . W półgodzinnej prezentacji przedstawiła zasady programu  oraz informacje, w jaki sposób można w nim uczestniczyć i  jakie korzyści  można osiagnąć dla szkoły i ucznia. Zachęciła bibliotekarzy do uczestnictwa w programie i wyraziła chęć pomocy bibliotekarzom, którzy  zainteresują się  współprcą ze szkołami europejskimi.
Na zakończenie bibliotekarze otrzymali materiały promujące e-Twinning .

Ewaluacja:

Wszyscy bibliotekarze zgodnie potwierdzili  potrzebę organizowania dla nich tego rodzaju spotkań. Bardzo wysoko ocenili także sposób prowadzenia, kompetencje prowadzących oraz potwierdzili wykorzystanie zdobytej wiedzy w swojej pracy dydaktycznej. 
Wysoko  ocenili także  kontakty prowadzącego z grupą oraz standard organizacji szkolenia.

Materiały opracowane na potrzeby konferencji:

1.Prezentacja reformy programowej MEN
2.Prezentacja  „Zadania bibliotekarzy w realizacji nowej reformy programowej”



Irena Kubiak

0 komentarzy:

ul. Jedności Robotniczej 10
67 - 200 Głogów

Nie ma dzieci, są ludzie. 2012 - Rok Janusza Korczaka.